Čechie - Böhmerland
Nejdelší motocykly světa vyráběla malá továrna v Krásné Lípě. Nejedno technické muzeum by si rádo okořenilo sbírku tímto klenotem s nápisem Čechie nebo Böhmerland.
Továrnu založil ve 20. letech minulého století Albin Hugo Liebisch. Už první model ukazoval mimořádnost Čechií: atypický trubkový rám, nestandardní usazení nádrže na konci motorky, jednoválcový motor o objemu 598 ccm s neobvyklým zvukem. Stroj vážil úctyhodných 300 kilogramů. Výrazným prvkem byla litá kola z hliníku, která Liebisch použil jako jeden z prvních na světě. Hlavní rozpoznávací znak Čechií tkvěl v neuvěřitelné délce. Nejdelší standardní model dosahoval bezmála tří metrů a uvezl bez obtíží tři pasažéry. Existoval dokonce prodloužený vojenský model pro čtyři lidi. I proto si Čechie vysloužila posměšnou přezdívku „splašená lavice“.
Postupně se objevilo pět modelů krásnolipského motocyklu v žluto-červené, případně žluto-zelené kombinaci barev. Jenže podnik měl jen dvě obchodní zastoupení, v Chebu a v Ústí. Většina zájemců musela přímo do výrobního závodu, kde se zrodilo na 2000 kusů. V dobové reklamě výrobce hlásal: „Motorové kolo ‚Čechie‘ je výsledkem šestadvacetileté zkušenosti. Jsou v něm vtěleny nesčetné myšlenky stavby motorů a konstrukcí z oboru automobilového všech zemí.“ Vlastně to nebyl zrovna konstrukčně povedený motocykl. Když se srovná s dobovým souputníkem na českém motocyklovém trhu - s Janečkovou Jawou, byla Čechie příliš těžká i dlouhá, disponovala málo účinnými brzdami, motor s venkovními rozvody byl také dost poruchový. To ale dokázal Albin Liebisch obrátit v klad. „Rozebiratelnost a snadná montáž všech součástí byly umožněny nejrutinovanější praxí výrobce, takže příslušné práce poskytují jak laikům, tak i odborníkům opravdovou zábavu.“ Přes všechny nevýhody, a snad i právě pro ně, je zážitek z jízdy na Čechii nebo Böhmerlandu nezaměnitelný. „Musíte si najíždět do zatáčky a počítat s tím, že stroj má snahu sklápět se. Ale jinak je jízda na tak těžké motorce příjemně klidná, nic nevibruje, dá se v pohodě jezdit bez držení, nebo, jak Liebisch se svých prospektech hlásal, ‚volnoručně‘,“ popisuje děčínský veteránista Zdeněk Novotný to, co si může užívat jen úzká skupinka – necelá stovka „vyvolených čechistů“.
Výroba výjimečných motocyklů skončila v roce 1939, kdy závod musel přejít na válečnou výrobu. Po roce 1945 přišel Albin Hugo Liebisch o továrnu i o domov, ale v německém Pasově začal konstruovat poválečný model Čechie. Vznikl jen prototyp, dílnu smetla velká voda a majitel v roce 1965 zemřel.
A dnes? Hodnota zrenovované Čechie se odhaduje na milion korun. Na počest konstruktéra Liebische se od roku 1999 každý rok do Krásné Lípy sjíždí asi padesátka naleštěných strojů. V roce 2005 byla Čechie zařazena mezi sto ikon českého designu.
Zdroj: český rozhlas sever